dimecres, 4 de desembre de 2013

Zones verdes i blaves i aparcament lliure

La notícia ha corregut com la pólvora a les xarxes socials i s'ha desfermant un intens debats en alguns murs i fòrums. Fins i tot s'estan recollint signatures virtualment per exigir la retirada de les zones blaves. La qüestió és que es perdran fins a 850 places gratuïtes d'aparcament i seran substituïdes per 650 places de zona verda i 140 de zona blava. Les noves zones verdes s'ubicaran als barris de les Pedreres i de la Devesa-Güell. I la noves places de zona blava es repartiran entre la zona de Bonastruc de Porta i Santa Eugènia. 

Convé recordar que ara la zona blava i verda serà gestionada per la multinacional SETEX, en detriment de MIFAS, que s'haurà de conformar amb gestionar algunes coses menors. Alhora cal recordar que aquesta és una concessió municipal. Les queixes són variades i diverses. Hi ha qui reclama llibertat per aparcar arreu gratuïtament, hi ha qui s'exclama que la classe treballadora haurà de pagar més per poder venir a treballar o a fer gestions a la ciutat i hi ha qui diu que això és una mesura recaptatòria. També hi ha, però, qui diu que a Girona hi ha un problema seriós amb la mobilitat, que som una ciutat amb molt de trànsit i que d'això se'n deriven problemes com ara contaminació, soroll, sinistralitat, i que cal definir un nou model de mobilitat més sostenible, segur i democràtic. Hi ha qui diu també que per encetar aquest nou model cal posar traves a l'ús del cotxe, amb zones blaves i verdes.

La polèmica està servida. Què cal fer per solucionar el problema? O potser el problema són les zones blava i verda en si mateixes? Jo mateix m'he embolicat en un recargolat debat a Facebook sobre el tema i n'han sortit força idees, per bé que amb una persona no ens hem acabat de posar d'acord perquè el debat ha anat generat derivades vinculades a la problemàtica. Jo sóc dels que defensa que cal no abusar tant del cotxe i que cal democratitzar la mobilitat i l'espai públic, potenciant més la bicicleta, els desplaçaments a peu i en transport públic. En el debat de Facebook algú també ha aprofitat per dir que el un dels principals problemes de l'ús de la bici és que posen en perill als vianants; jo he replicat que el principal problema són els cotxes i que és artificial voler crear un conflicte entre vianants i ciclistes perquè el problema i conflicte de fons el genera l'excés de trànsit motoritzat, no de bicicletes.

D'altra banda, penso que posar traves directes al cotxe pot ser efectiu, però no accepto que algunes classes socials privilegiades tirin de la butxaca per tal de tenir més oportunitats que la resta de ciutadans i ciutadanes. El debat és complex, alguns veïns es queixen que el flux de trànsit que ve de zones perifèriques col·lapsa els seus barris i reinvindiquen el seu dret a poder aparcar al seu barri. Altres diuen que això és privilegiar uns veïns i penalitzar la resta i els acusen de privatitzar l'espai públic, tot reivindicant el seu dret a utilitzar el cotxe quan els hi convingui, atès que afirmen que és una eina per desplaçar-se.

2 comentaris:

Sandra Ricart Casadevall ha dit...

Qualsevol persona (i potser més encara un bon representant del poble) hauria de ser capaç d'argumentar els seus postulats sense caure en la demagògia. Recargolar el debat és contrari a la simplicitat amb el que alguns donen per bó allò que reclama una part de la ciutat en perjudici del conjunt. Si es vol reduir l'abús del cotxe, que es facin polítiques de millora del transport públic i que es faci assumir un cost a TOTS els cotxes que empren l'espai públic. Si es vol beneficiar la mobilitat a peu, bici i demés, que s'impulsin zones peatonals EXCLOSES DE TOTS ELS COTXES. És incongruent vendre la zona verda com una lluita contra el cotxe quan els aparcaments els ocuparan cotxes de veins i no pas bicicletes... Quan exposes la reivindicació que fan els veïns d'aparcar al seu barri, t'has deixat un adjectiu: GRATIS, perquè aparcar ja hi podrien aparcar en zona blava (pagant, és clar, com tothom). Segons tu la gent que utilitza el cotxe és una comodona però no veus comoditat en el fet que un veí exigeixi aparcar el seu cotxe davant de casa... Sobre lo de la bici, tant de bo mai no hagis de lamentar una desgràcia com a vianant en ser atropellat per una bicicleta o per una família que ocupa tota la vorera i fa caure al primer que passa... Ah, i tant de bo puguis viure sense cotxe com deies al fòrum (jo, de moment, continuaré sent una comodona i faré els desplaçaments de més de 2km a peu però serè una inconscient i agafaré el cotxe per anar a veure els meus al poble, no fos cas que agafant la bici m'atropelli un cotxe i/o jo atropelli a algun vianant...).

Jordi Navarro i Morera ha dit...

Hola de nou Sandra i benvinguda a aquest espai de participació. Mira, sapigues en primer lloc que jo intento defensar els meus arguments i posicions amb dignitat i claredat, però que està clar que no sempre aconsegueixo. Alguns dels meus advesaris i enemics polítics em diuen que empro demagògia, però jo sempre els responc que tot plegat és molt subjectiu. Sobre això de recargolar el debat en feia esment al facebook on tu i jo vam coincidir en un fòrum perquè considero que tant tu com jo vam arribar a recargolar una mica el tema. Mira, jo no pretenc donar lliçons a ningú, no soc un expert en mobilitat, però admeto que el tema m'interessa, que tinc una posició molt clara sobre el tema i que és cert que sovint cal fer autocrìtica i escoltar més.

Dir-te també que no és cert que la zona verda sigui gratis, en tot cas és més econòmica que la blava. I tant si hi estàs d'acord com si no és una mesura per pacificar un barri ( per exemple a les Pedreres ) i desincentivar l'ús del vehicle privat i l'ocupació d'un barri per part de cotxes de fora del barri. Podem debatre si és encertat o no, tant com vulguis.

Veig que estàs molt capficada en el tema de la Devesa i les Pedreres i acuses als veïns de ser uns comodons. També dius que jo acuso a la gent que usa el cotxe de ser una comodona. Bé, la meva postura és la de Mou-te en Bici, considero que s'abusa excessivament del cotxe, però això està a anys lluny de voler eliminar els cotxes. Jo de moment no prescindeixo del cotxe. A vegades soc un vianant, a vegades un ciclista, a vegades un usuari de bus urbà i interurbà, a vegades un usuari de tren ( per cert que tenim una porqueria de servei de tren) i a vegades també un usuari de cotxe. La clau és la intermodalitat i intentar reduir l'ús del cotxe, per varies raons que ja he explicat sobrades vegades.

I sobre la bici, bé, ja ho vam debatre. I et torno a dir que estadísticament no hi ha punt de comparació entre els atropellaments de bici a vianants i el de cotxes a vianants i ciclistes. Amb tot cas t'hi posis com t'hi posis has d'acceptar que ara mateix qui guanya és el cotxe i que lo desitjable seria que el nombre de ciclistes i vianants es multipliqués com a mínim per tres. Una bona mesura seria el que proposal mou-te en bici. Estendre les zones 30 i pacificar més carrers tot peatonalitzant-los, però això els lobys del cotxe ho combaten des de fa molts anys. De nou et convido a parlar amb l'AV de les Pedreres i de la Devesa i que vinguis a les sessions de la Taula de Mobilitat a exposar els teus punts de vista. També et convido si ho vols a debatre en una comissió ambiental de la CUP.