dimecres, 26 de setembre de 2012

Tren convencional i N-II a Girona

Avui s'ha fet públic que el ministeri de Foment no finalitzarà el desdoblament de l'N-II i ha ressaltat l'elevat cost de l'obra per justificar-ho. Una notícia que ha indignat a bona part de la població de les comarques gironines: usuaris/àries de l'N-II, institucions, ciutadania... Fins aquí res de nou: es confirma el que ja se sabia, i em sorprèn la reacció de sorpresa d'alguns dirigents polítics.

Les eternes obres de l'N-II ens deixen en un escenari de provisionalitat permanent que té nombrosos efectes col·laterals: les destrosses al territori i una elevada sinistralitat en són les més dramàtiques. L'alternativa, en aquest sentit, és clara: gratuïtat de l'AP-7 i replantejament del model de mobilitat.

Però a Girona tenim un altre cas similar a punt d'esclatar, el cas de les obres ferroviàries a la ciutat de Girona. Unes obres per fases consistents en implantar un sistema d'Alta Velocitat i seguidament soterrar el tren convencional al seu pas per Girona. La fase lligada al TAV és a punt de finalitzar, i segons algunes previsions aviat començaran les obres de soterrament del  tren convencional. Aquest és el full de ruta amb què treballen els partits polítics i agents econòmics del sistema.

Però a cap ciutadà amb un mínim de sentit comú se li escapa que l'elevat cost d'aquestes obres dificulta la seva execució, i que el risc de deixar-ho tot empantanegat i a mitges és molt elevat. L'anterior govern de la ciutat (PSC, ERC i ICV-EUiA) va mostrar sempre la seva complicitat amb aquest projecte faraònic, i l'actual govern (CiU) continua amb la mateixa dèria grandiloqüent. De res ha servit que una pila d'entitats encapçalades per l'AV més afectada per aquestes obres  i la Mesa d'Entitats portessin una moció al Ple proposant la celebració d'una consulta popular sobre el tema. La cosa era ben simple: en temps de crisi (i amb el precedent del cas de l'N-II)  és arriscat iniciar unes obres de 500ME i continuar fent pagar a tot un barri les molèsties d'unes obres que es poden eternitzar. Si l'anterior govern va ser insensible a les demandes veïnals, l'actual govern (amb els seus aliats del PP) continuen en la mateixa línia: aïllar-se de la ciutadania i anar fent la viu viu.

Per sentit comú, per respecte a la ciutadania que tant pateix aquestes obres, per experiència....; cal replantejar tot això, donar tota la informació i fer aquesta consulta popular. Només s'està demanant democràcia, transparència i sentit comú. Qui s'hi pot oposar?

1 comentari:

John Lirween ha dit...

El que em fot més és que l'Ave no se'l podrà permetre ningú. Mentrestant, la resta d'usuaris patint retards i drets pel tren convencional....