divendres, 29 de novembre de 2013

Un país sense pagesia és un país sense futur (AgroEvolution)

El país que trepitgem, el paisatge que contemplem, la terra mullada que sentim a les nostres entranyes, l'aire que respirem.... Tot això ens ho dóna el nostre entorn. I l'entorn és modelat per les activitats humanes i la pròpia natura. El país que hem heretat és testimoni directe de l'esforç de la pagesia, que ha treballat la terra durant segles i ha anant construint el paisatge que ens envolta. La pagesia ens ha alimentat i ens ha llegat la saviesa de la terra, a còpia de molt d'esforç, de tenir-ne cura.  De fet, una gran part d'habitants d'aquest país tenen (tenim!) arrels pageses. Jo les tinc, i les esgrimeixo amb molt d'orgull.

Però la nostra pagesia viu moments molt durs. Avui, les comarques catalanes perden població pagesa i el percentatge de població activa dedicada al sector primari no arriba ni al 2%. El poder dels grans centres de producció i els distribuidors han acabat de copejar un sector molt castigat per les normatives europees i la globalització, que ha inundat de productes de baix cost el mercat. I la nostra pagesia ha estat víctima dels grans empresaris de la distribució i les seves polítiques de marca blanca i baix cost. 

Els pagesos del nostre país van ser víctimes del feudalisme i van haver de protagonitzar revoltes remences per capgirar la opressió dels senyors feudals. Avui, la globalització els ha tornat a marginar i això ha tingut i té conseqüències sobre el nostre territori i paisatge. Els aliments produïts en països llunyans i els cultius industrialitzats i transgènics han desestructurat completament el territori el propi concepte d'alimentació. 

Per fer front a l'ofensiva de les grans distribuidores d'aliments i els danys colaterals que generen, han sorgit iniciatives com AgroEvolution, un experiència de l'Associació Pagesa Massís de Montserrat, que intenta oferir una eina de gestió entre productors locals i consumidors del territori. Han desenvolupat un software que necessita més suport per desenvolupar-se plenament i pot ser una excel·lent eina per fer front al poder de grans empreses com Mercadona o Carrefour, que controlen el mercat de la distribució i amb la seva política de marques blanques arruïnen productors locals i aboquen a la misèria pagesos, ramaders i artesans. 

Sense pagesia no hi ha futur, i és clau que el procés sobiranista engegat a Catalunya faci una aposta per la pagesia, pel territori, per fer front a les grans companyies de distribució. Però res d'això pot ser possible si la propia ciutadania no ho assumeix com a propi. Cal, per tant, que entre tots i totes prenguem consciència del petit poder que tenim com a consumidors d'aliments. Si optem pels grans contribuïm a arruïnar la nostra terra i la seva ànima, que son els pagesos i pageses. Si optem pels petites, per la pagesia, contribuïm a construir un futur digne pels nostres fills i filles.

1 comentari:

Xavier ha dit...

Hola Jordi,
Precisament fa pocs dies vaig traduir al català un article d'en gustavo -duch publicat a Le Monde Diplomatique, sobre aquest tema i el publicaran al proper butlletí de la Cooperativa de consum El Rebost.
És un assumpte molt preocupant.