dilluns, 7 de març del 2016

Actuar davant del perill d'alta contaminació a la plaça D'Europa

Article penjat al bloc Escrits per Girona, de la Laia Pèlach i en Lluc Salellas


Fa uns mesos va esclatar amb força l'escàndol protagonitzat per l'empresa Wolswagen, el Totpoderós grup automovilístic alemany, que no va dubtar a manipular els límits permesos d'emissions de particules de Dioxid de Nitrògen (NO2) i altres elements contaminants. Un monumental cas de corrupció que ha esquitxat de ple el prestigi d'una de les marques més reconegudes a nivell internacional. I si em permeteu l'atreviment diré ben alt i ben fort que em desconcerta la passivitat ciutadana envers aquests fets tant greus.

I és clar, aquest escàndol de proporcions globals ha reobert el debat sobre la contaminació a les ciutats. I son tantes les evidències científiques que contrasten els perills per a la salut humana i el medi ambient que representa l'elevada concentració d'aquest tipus de gasos, que alguns estats i administracions han començat a actuar.

L'Àrea Metropolitana de Barcelona ( AMB) ja estudia la possibilitat de prohibir i restringir la circulació de vehicles Diessel a partir de l'any 2018, i fins i tot de prohibir-los més endavant.  Es dóna la casualitat que la ciutat de Barcelona i el conjunt de l'AMB acumula uns índex de contaminació preocupants que la situen com una de les urbs més contaminades d'Europa. El mateix està passant a Paris, Londres, Brusel·les, Manchester...i altres ciutats d'arreu del món. La contaminació s'ha convertit en una de les primeres causes de mortalitat i malalties i és evident que cal actuar, per una qüestió de seguretat i salut pública.

Per sort a ciutats com Oslo ja treballen amb la prohibició total de circulació de vehicles ( diesel i de benzina) a a la ciutat de cares al 2019, un exemple que s'hauria d'estendre arreu del món si és que de debò valorem el respecte a la vida i a nosaltres mateixos. 

I a Girona ens trobem que la reestructuració urbana que ha suposat l'arribada del TAV ( amb tot el cúmul de retards, desastres i imprevistos inclosos, com era previsible d'altra banda!) es tradueix en l'aparició d'una nova estació soterrada de busos que acollirà una flota molt elevada de vehicles Diessel. I és evident que es preveu un elevat trànsit de busos que funcionen amb Diessel i que hi haurà elevades dosis de N02 que afectaran a la salut dels gironins i gironines i sobretot dels veïns i veïnes que viuen en zones més properes.

Davant d'aquest evident risc crec que és de rebut que tal i com alerta des de fa temps un veí, es faci un estudi científic independent i rigorós per avaluar els riscos que comportarà l'elevada concentració de contaminació a la plaça Europa i les rodalies de l'espai. Jo soc del parer de que cal limitar o prohibir directament els vehicles diesel a la ciutat. Almenys els busos haurien de disposar d'un sistema híbrid que els permeti circular en modalitat elèctrica per la ciutat.

Fa un temps els polítics locals i un sector important de ciutadans i ciutadanes se'n reien dels problemes ambientals que genera el trànsit, però avui dia ja hi ha governs locals i regionals valents i conscients de que cal actuar i implantar mesures de xoc per a protegir la salut pública. A Girona ho estem esperant, som-hi?