dilluns, 9 d’agost del 2010

Vacances Pallareses

Fa més de dues dècades una família de gironins  van anar a Barcelona, pel qüestions mèdiques. I vet-ho aquí que per casualitats de la vida aquesta família va topar-se de cop amb la Fira del Llibre en Català, no recordo a quin indret de la ciutat era.

Jo, que aleshores era un marrec amb la cara coberta de grans i amb quatre pèls moixins a les cames, vaig demanar al meu pare si em podria comprar un llibre que m'havia atret l'atenció. Era un llibre sobre el Pirineu, escrit per Estanislau Torras, un autor que s'ha passejat el territori amunt i avall, un dels meus referents literaris i humanístics.

Va ser aquest senzill llibre, amb fotografies en blanc i negre, el que em va introduir en l'univers del Pirineu, una radiografia exhaustiva de totes i cadascuna de les comarques catalanes del nostre Pirineu, evidentment amb la inclusió del conjunt de territoris dels Països Catalans.

El llibre inclou itineraris, vivències, anècdotes, pinzellades d'història i moltes més coses. Coses que jo he pogut tastar en directe, al Pirineu. Unes muntanyes immenses que alhora ens separen i connecten d'Europa.

Aquest estiu he tornat al Pirineu, al Pallars Sobirà, al "cor del Pirineu", com en diu l'Estanislau Torras. I he tingut la sort de gaudir d'un entorn impressionant en companyia de la meva companya i els meus fills, que s'han passejat i impregnat d'aquests paisatges tant especials.

A recés del poble de Son hi ha el centre de Natura Planes de Son, un fantàstic espai on hem pogut gaudir de la natura al 100%. Vull agrair a l'excepcional equip d'educadors ambientals del centre la paciència que han tingut, la professionalitat, tacte, encant, bon tracte...ens han fet passar unes vacances inoblidables. També tota la resta de personal del centre, inclosos els hostes, que eren persones fantàstiques.


El Pallars Sobirà ens ha ofert racons i sensacions de somni. Indrets com la Mata de València, la Vall del Gerber, el camí d'Espot a Sant Maurici, el Pla de la Font, les Valls d'Àneu...són d'una bellesa natural gairebé indescriptible. Un territori modelat pel pes de la història i per complexos processos naturals . Vull recomanar molt especialment la visita a l'ecomuseu d'Esterri d'Àneu, imprescindible per a entendre l'aspecte actual del nostre Pirineu.

Friso per tornar a visitar aquesta comarca i animo a tothom que no ho hagi fet a descobrir-la.