dimecres, 4 de desembre de 2013

Zones verdes i blaves i aparcament lliure

La notícia ha corregut com la pólvora a les xarxes socials i s'ha desfermant un intens debats en alguns murs i fòrums. Fins i tot s'estan recollint signatures virtualment per exigir la retirada de les zones blaves. La qüestió és que es perdran fins a 850 places gratuïtes d'aparcament i seran substituïdes per 650 places de zona verda i 140 de zona blava. Les noves zones verdes s'ubicaran als barris de les Pedreres i de la Devesa-Güell. I la noves places de zona blava es repartiran entre la zona de Bonastruc de Porta i Santa Eugènia. 

Convé recordar que ara la zona blava i verda serà gestionada per la multinacional SETEX, en detriment de MIFAS, que s'haurà de conformar amb gestionar algunes coses menors. Alhora cal recordar que aquesta és una concessió municipal. Les queixes són variades i diverses. Hi ha qui reclama llibertat per aparcar arreu gratuïtament, hi ha qui s'exclama que la classe treballadora haurà de pagar més per poder venir a treballar o a fer gestions a la ciutat i hi ha qui diu que això és una mesura recaptatòria. També hi ha, però, qui diu que a Girona hi ha un problema seriós amb la mobilitat, que som una ciutat amb molt de trànsit i que d'això se'n deriven problemes com ara contaminació, soroll, sinistralitat, i que cal definir un nou model de mobilitat més sostenible, segur i democràtic. Hi ha qui diu també que per encetar aquest nou model cal posar traves a l'ús del cotxe, amb zones blaves i verdes.

La polèmica està servida. Què cal fer per solucionar el problema? O potser el problema són les zones blava i verda en si mateixes? Jo mateix m'he embolicat en un recargolat debat a Facebook sobre el tema i n'han sortit força idees, per bé que amb una persona no ens hem acabat de posar d'acord perquè el debat ha anat generat derivades vinculades a la problemàtica. Jo sóc dels que defensa que cal no abusar tant del cotxe i que cal democratitzar la mobilitat i l'espai públic, potenciant més la bicicleta, els desplaçaments a peu i en transport públic. En el debat de Facebook algú també ha aprofitat per dir que el un dels principals problemes de l'ús de la bici és que posen en perill als vianants; jo he replicat que el principal problema són els cotxes i que és artificial voler crear un conflicte entre vianants i ciclistes perquè el problema i conflicte de fons el genera l'excés de trànsit motoritzat, no de bicicletes.

D'altra banda, penso que posar traves directes al cotxe pot ser efectiu, però no accepto que algunes classes socials privilegiades tirin de la butxaca per tal de tenir més oportunitats que la resta de ciutadans i ciutadanes. El debat és complex, alguns veïns es queixen que el flux de trànsit que ve de zones perifèriques col·lapsa els seus barris i reinvindiquen el seu dret a poder aparcar al seu barri. Altres diuen que això és privilegiar uns veïns i penalitzar la resta i els acusen de privatitzar l'espai públic, tot reivindicant el seu dret a utilitzar el cotxe quan els hi convingui, atès que afirmen que és una eina per desplaçar-se.