LA NOVA
POLÍTICA CONTRA LA RUPTURA I LA REPÚBLICA
Un nou
moviment que rapidament esdevé partit
Els anys
passen inexorablement i el 2017 avança enmig de tragèdies
geopolítiques i la prosaïca política de gestió en les democràcies
occidentals, entre elles la imperfecte i nostrada democràcia,
herència directa de la transició post-franquista.
I ves per
on que el març de 2011 un moviment nascut a places i carrers de
diferents ciutats espanyoles i catalanes va arribar per esmenar el
sistema. Així naixia la Nova Política, un nou artefacte que ens
deien que regeneraria l'arnada democràcia espanyola i de retruc
referia la relació entre Catalunya i Espanya.
El fenomen
va esclatar paral·lel a l'efervescència del moviment sobiranista,
que feia anys que havia engegat un moviment popular de consultes
ciutadanes. I evidentment, va ser menyspreat pel nounat moviment
15-M, que havia de ser la revolució definitiva, el moment zero, el
temps fundacional d'una revolució ciutadana que segons alguns havia
de ser "el no va más".
La CUP va
quedar atrapada en el bucle del 15M, mentre noves fornades de quadres
provinents de les universitats espanyoles començaven a dir que
l'assalt a les institucions era el pas definitiu per a culminar els
objectius del 15-M. I tal dit tal fet, els nous líders socials del
15-M i la PAH, esdevinguts mediàtics, van esdevenir
partit. Les enquestes pronosticàven una còmode victòria d'un
partit que no existia i ràpidament va emergir un lideratge
unipersonal que va aterrar a Catalunya amb prepotència i menyspreu
cap a la CUP.
Burla a
les advertències de la CUP envers la via institucional
Les
rèpliques locals del nou moviment van començar a menysprear la CUP
i a acusar-la de purista, burgesa, antisistema i arcaica. Encara
recordo com se'ns retreia que amb el nostre purisme estratègic
fariem la revolució d'aquí a mil anys; ens repetien fins a la
sacietat que ara tocava fer la revolució ocupant les institucions
amb càrrecs i que no es podia esperar més. Bé, en tot cas, per
part meva sempre vaig defensar que la via institucional és un
complement i que la gestió diària és molt complexa; l’exercici
del poder sempre té efectes imprevisibles, i és millor no obviar-ho
i reconèixer-ho des del començament.
Els
límits de la via institucional
Sempre he
defensat que no es pot enganyar a la gent fent promeses electorals
que no es poden complir. L'existència de lleis i normes, de
secretàris i interventors, de pressupostos i tributs delimitats per
lleis estatals i europees, no permeten fer tot allò que es desitja
un cop governes una institució. Encara que es disposi de majoria
absoluta institucional ( i això val tant per ajuntaments com per
governs nacionals o regionals) hi ha altres forces que operen a
diferents nivells que no permeten fer allò que un governant desitja.
A més a més, el cos de tècnics i funcionaris que monopoltzen les
institucions son un autèntic baluard de defensa de l'antic règim,
son el govern a l'ombra que coneix absolutament tots els racons
jurídics de la institució i difícilment se'ls pot desactivar.
D'altra
banda,el populisme i les promeses, afegides al clientelisme
paternalista de la cultura política catalana i espanyola, ha forjat
una democràcia de baixa qualitat en què bona part de la ciutadania
espera una mena de redemptor messiànic que solucioni tots els
problemes; és una de les herències de la tradició catòlica. El
caciquisme, tant de dretes com d'esquerres, domina el paradigma
cultural i polític del país, i això ha gestat una ciutadania a la
qual agrada molt queixar-se però que a la pràctica aprova la
corrupció, el campi qui pugui i el clientelisme que degrada la
democràcia. D'altra banda, la manca de consciència ecològica i
social fa que en general la societat sigui consumista,
individualista, insolidària, hedonista i poc amant del compromís,
la fermesa i l'esforç ciutadà i col·lectiu.
Per si tot
això fos poc també cal tenir en compte que molt sovint les promeses
electorals es fan des del desconeixement, la demagògia electoralista
i des d'un clima de confusió intencionat. Es pot prometre el paradís
fàcilment però no s'explica les conseqüències o dificultats de
determinades promeses.
Amb
aquestes coordenades és difícil assolir canvis estructurals a
través de la gestió diària, perquè serà la pròpia gent la qui
reclamarà el retorn de la dreta al poder. Només s'ha de veure com
el PP guanya eleccions contínuament, o com recupera terreny en un
País Valencià depauperat per dècades de corrupció, destrucció i
pillatge....amb el vot entusiasta d'una ciutadania enlluernada pel
consumisme i el capitalisme més salvatge que representa un PP
franquista i caciquil.
Colau a
BCN, gestió, corrupció i retorn de la màfia.
Sóc
d'esquerres, republicà, ecologista, anticapitalista. I per això
comparteixo moltes coses amb persones de Barcelona en Comú. He donat
suport a les mesures per combatre la contaminació, a l'impuls a
l'economia cooperativa o als intents de remunicipalització de
serveis, i també crec que és bo que la regeneració i alternança
política sacsegin l'Ajuntament de Barcelona. Estava convençut que
aquest canvi era necessari a BCN i creia sincerament que malgrat els
límits de la gestió municipal veuriem canvis substancials en alguns
àmbits.
Però des
del començament no em vaig identificar amb l'electoralisme messiànic
i populista de les propostes de Colau, ni amb el seu lideratge
omnipresent.. Centrar la construcció d'una alternativa en l'aposta
electoral i en la simple i retòrica crítica de la gestió del
govern de Trias a BCN no em va semblar una estratègia substanciosa
orientada a la transformació real. Avui tristament observo com
el possibilisme, l'acatament de la llei vigent i l'allunyament de
tota ruptura i desobediència, marca l'agenda d'un govern municipal
massa preocupat de la centralitat i els poders fàctics que governen
la ciutat.
Col·locar
familiars a dit, cobrar sous de 100.000 euros, fitxar ex-càrrecs
convergents, muntar un ciri brutal amb estàtues de Franco, pactar
amb les empreses del MWC, pactar amb la vella política que va
governar la ciutat 3 dècades amb un imputat a les seves files;
l’augment desorbitat del preu del lloguer, augment dels
desnonaments i de les desigualtats entre barris, invasió de turisme
massiu, augment del trànsit de vaixells de luxe al port de BCN,
son només alguns elements del balanç d'aquests pràcticament dos
anys de gestió. Efectivament els límits de l'institucionalisme
ressonen amb força i malgrat el lideratge unipersonal de
l'alcaldessa, la realitat es va imposant poc a poc i el pragmatisme
possibilista ja forma part de la pràxi diària d'un moviment que ha
malbaratat un capital polític en un temps rècord.
Poc a poc
Colau i el seu equip han experimentat en pròpia pell el preu del
populisme i les promeses electorals. Conscient de les seves
limitacions i de les dificultats terribles de la gestió diària,
Colau matisa les seves propostes i es va integrant a la gestió
socialdemòcrata que permet el topall pressupostàri i legislatiu, i
fins i tot cultural i polític. El sistema atrapa i tenalla, però
això ja ho sabiem perfectament, potser també Colau, la qual cosa
encara seria més greu. És evident que l’escandalós preu
del lloguer a BCN no és culpa directe del govern de BEC però és
que ells deien que si governaven l’habitatge seria assequible
perquè el govern de Trias no ho feia bé i era de dretes. Jugar a
les promeses i la demagògia acostuma a sortir car en política.
També ho
veiem al País Valencià, on l'esquerra que governa pretén fer
programes socials i el finançament autonòmic tenalla les opcions.
L'esquerra valenciana ara denuncia el deficit fiscal però en canvi a
Catalunya els Comuns diuen que la causa de la manca de polítiques
socials és culpa del govern de JxS i que si ells governen s’acaben
els problemes. No entenc com tenint experiència de govern es pot
arribar a ser tant fals i enganyar així a la gent.
La CUP
també esdevé presonera del mateix relat
La CUP
governa una colla d'ajuntaments al país, en coalició i en solitari.
I els límits legals i pressupostàris també han suposat un potent
topall a algunes aspiracions revolucionàries. Allò que es criticava
ferotgement des de l'oposició, ara forma part de la tràgica i
prosaica gestió diària dels quadres i militants més
revolucionàris. Les municipalitzacions no son fàcils d'assolir, i
els interessos del deute il·legítim s'estan tornant religiosament
sota la batuta d'alcaldes i alcaldesses de la CUP. Una lliçó
d'humilitat en tota regla i la prova més palpable de que la via
institucional té límits. Tanmateix, la gran diferència és que la
CUP no va enganyar en cap moment i ja va dir ben clar que els canvis
estructurals que defensa només es poden assolir amb ruptures,
desobediències i unilateralitats, no exemptes de sacrificis i
riscos, també personals.
Desvetllar
consciències crítiques, establir aliances internacionals, conquerir
hegemonies per la ruptura...son estratègies de llarg recorregut.
Només amb una ciutadania compromesa, activa i militant podem avançar
cap a nous escenaris de ruptura capaç de fer front a un capitalisme
i un espanyolisme cada cop més afermats.
Absorció
d’ICV i redefinició de l’esquerra espanyola a Catalunya
Impedir
la ruptura, en el moment oportú i just a temps
A Catalunya
l'anomenada Nova Política es va construir sobre les cendres de la
vella ICV-EUiA. L'empenta de nous lideratges d'esquerres va desbordar
els límits de l'anquilosada i rovellada marca electoral d'ICV.
L'herència d'un PSUC en decadència i de dos tripartits marcats fins
i tot per la corrupció havien dibuixat un sostre de vidre per a
l'esmentada marca. I els nous lideratges van arrassar i emportar-se
per davant el què quedava de ICV. Una humiliant fusió de sigles va
finiquitar ICV i els seus quadres, i així naixien les successives
marques d'una esquerra que reivindicava el llegat del 15-M i es
reclamava com a nou partit hegemònic a Catalunya.
Tanmateix,
la nova sigla que va liquidar ICV, CSQEP va heretar el monstruós
deute amb la Caixa, un banc que sempre ha cobrat políticament els
seus crèdits i que a la campanya del 27-S va fer campanya contra la
República Catalana Independent. El deute d’ICV pot ajudar a
entendre moltes coses, com ara el ferotge posicionament
antiindependentista.
Impedir
la ruptura, en el moment oportú i just a temps
Colau i
Domènec van esdevenir les noves icones i l'amalgama de sensibilitats
i sigles va fer emergir un vell quadre del sindicalisme groc al
Parlament de Catalunya. Coscubiela, amb experiència parlamentària a
Madrid, representava la quota d'ICV. Amb un estil dialèctic
ferotge i una manifesta hostilitat envers l'independentisme, va
situar-se ben aviat al cantó de l'unionisme més ranci a l'hora de
combatre l'avanç imparable del sobiranisme, que des de fa anys ocupa
els carrers massivament i ha plantejat una ruptura amb el règim del
78.
En efecte,
l'embranzida per la Nova República ha descol·locat a la vella
esquerra representada per Coscubiela i s'ha anat forjant una esquerra
d’obediència espanyola que rebutja la desobediència i la ruptura,
un binomi tradicionament patrimoni de l'esquerra mundial. Ara,
Coscubiela ha aconseguit arrossegar també els nous lideratges (que
al 15-M proclamaven ruptures) cap a posicions d'ordre i
llei,constitucionalistes, monàrquiques i autonomistes.
Aquest és
el gran èxit d'aquest nou moviment, impedir el naixement de la
República i perpetuar un règim autonomista sustentat sobre una
monarquia i el règim del 78, és a dir, la continuitat del
franquisme. Dol molt copsar com el vell estil de Cambó i Lerroux
rebroten amb força avui en dia, i que ambdós impulsos venen d'un
espai polític que en teoria propugna les sobiranies i les
indefectibles ruptures que se'n deriven.
Dol que
l'autodenominada Nova Política apel·li a la llei i l'ordre, al vell
i covard pactisme català. Que algú com Domènec lideri un bloc
unionista que vol sufocar una revolta ciutadana que va nèixer als
carrers, ocupant places i carrers de forma massiva durant anys, no
encaixa amb la tradició de les esquerres rupturistes. Però en canvi
si que encaixa amb l’esquerra d’ordre i autonomista que tant bé
representava el tripartit i el PSC.
Amb tot no
deixa de sobtar-me que fins i tot la dreta sobiranista es declari
obertament republicana i que mentre alguns sectors s'enfronten
a la justícia, veiem com una força d'esquerres apel·la
constantment a la llei i l'ordre vigent i no s’atreveix a
qüestionar obertament i de forma directa la monarquia espanyola.
Només cal veure l’actitud dels Comuns amb tot l’episodi de la
crema de fotografies del rei, exactament com fa 9 anys a Girona.
Recordem el vell repressor Joan Boada.
Recuperar
el vell lerrouxisme soleturista per combatre la República i a sobre
fer bandera de política social en el marc d'un capitalisme
omnipresent és el millor favor que es pot fer a un establishment del
78 que s'està reforçant a marxes forçades.
El RUI,
arriscar-se a perdre o guanyar una República
Les
forces d’ordre maquinen per impedir el naixement de la República.
Des de l’unionisme clàssic representat pel PP-C’S-PSC fins al
pactisme català representat per la vella UDC i els nous Comuns. El
vell duranisme rebrota ara en un partit d’esquerres per impedir la
unilateralitat d’un procés d’independència que porta anys
resistint i que està arribant al final del seu llarg i tortuós
recorregut. Podem guanyar o podem perdre, ben cert, però la història
enregistrarà els intents d’un país, d’un poble que ha sortit
massivament al carrer, que ha organitzat centenars d’actes a viles
i ciutats, que ha insistit democràticament en exercir el dret
d’autodeterminar-se, el dret de constituir-se en República i
esdevenir sobirà.
I
dit això vull deixar ben clar que per part meva la visió
autonomista dels Comuns és perfectament legítima. Com també es
legítim oposar-se al RUI o defensar la unitat d'Espanya i la
continuïtat del règim borbònic nascut del pacte del 78.
M'estimaria més que els Comuns defensin la unitat d'Espanya i el
pacte amb la Troika més que no pas que contribueixin a impedir que
Catalunya pugui autodeterminar-se unilateralment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada